Regulamin
konkursu grantowego „Akademia Fundacji BOŚ”.
I. Organizator
- Organizatorem Konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska (dalej „Organizator” lub „Fundacja”)
- Opiekę nad Konkursem (dalej „Konkurs”) sprawuje koordynator wyznaczony przez Organizatora.
- Biuro organizacyjne konkursu znajduje się w siedzibie Fundacji Banku Ochrony Środowiska:
ul. Żelazna 32, 00-832 Warszawa
tel. 507 006 579
e-mail: akademia@fundacjabos.pl
www: akademia.fundacjabos.pl - Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 14:00.
- Konkurs jest finansowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska z darowizn przekazanych przez Bank Ochrony Środowiska S.A. oraz Dom Maklerski BOŚ S.A.
II. Główny cel i idea konkursu
Ideą Konkursu jest wspieranie najefektywniej działających uczniów, nauczycieli i studentów w szeroko pojętym obszarze ekologii, klimatu i ochrony środowiska, biorąc pod uwagę przede wszystkim ich dotychczasowe osiągnięcia, a także projekt działań, które zamierzają zrealizować w okresie objętym wykorzystaniem darowizny przekazanej przez Fundację w aktualnej edycji Konkursu. Fundacja chce w ten sposób budować społeczność aktywnych osób i grup, z którymi będzie utrzymywać trwałe relacje i realizować wspólne działania w przyszłości. Ważnym elementem Konkursu będzie kontynuacja udzielanego wsparcia finansowego w kolejnych edycjach Konkursu, dla tych grup, które najlepiej zrealizują projekty dofinansowane z uzyskanych grantów.
Bezpośrednim celem Konkursu jest finansowe wsparcie bieżącej działalności naukowej, kulturalnej, edukacyjnej, społecznej i medialnej realizowanej przez młodzież szkolną i studentów w ramach zorganizowanych zespołów, np. kół zainteresowań, akademickich kół naukowych itp.
III. Adresaci
- Młodzież szkolna i ich opiekunowie działający w grupach, klubach, kołach zainteresowań itp., których istotna część działalności skupiona jest na działaniach związanych z ochroną środowiska lub zdobywaniem i popularyzacją wiedzy o ochronie środowiska (sozologia) i klimatu w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych dla młodzieży, a także w ośrodkach kultury, organizacjach pozarządowych, parafiach itp.
- Studenci skupieni w studenckich kołach naukowych działających na uczelniach publicznych i niepublicznych, których istotna część działalności dydaktycznej, naukowej, popularyzującej naukę, kulturalnej lub społecznej skupiona jest na tematyce związanej z ochroną środowiska, ekologią lub klimatem.
- Grupy określone w punktach 1 i 2 powyżej dalej zwane są „Zespołami”.
- Konkurs ma charakter ogólnopolski.
IV. Przedmiot konkursu
- Konkurs jest jednym z projektów ekologicznych prowadzonych przez Fundację Banku Ochrony Środowiska.
- Od listopada 2022 r. do września 2023 r. trwa pierwsza, pilotażowa edycja Konkursu.
- Przedmiotem Konkursu jest wsparcie w postaci darowizny pieniężnej (dalej „Grant”) dla najlepiej i najefektywniej działających Zespołów w obszarach określonych w pkt. II i III Regulaminu (dalej „Regulamin”).
- Zespoły zgłaszane są w następujących kategoriach:
- A – studenckie koła naukowe (o których mowa w pkt. III ust. 2 Regulaminu),
- B – grupy młodzieżowe działające w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych dla młodzieży, ośrodkach kultury i organizacjach pozarządowych (o których mowa
w pkt. III ust. 1 Regulaminu).
- Wsparcie finansowe:
- Grant w maksymalnej wysokości do 10 000 zł otrzyma do 5 Zespołów z kategorii A;
- Grant w maksymalnej wysokości do 5 000 zł otrzyma do 10 Zespołów z kategorii B;
- Konkurs jest prowadzony na stronie internetowej: akademia.fundacjabos.pl.
V. Terminarz
- Konkurs trwa w okresie: 11.2022 r. – 09.2023 r., przy czym:
- Rejestracja – do 30.11.2022 r.
- Składanie Wniosków – do 15.12.2022 r.
- Wyniki i przekazanie Grantów – 12.2022 r. – 01.2023 r.
- Złożenie sprawozdań z wykorzystania Grantów – do 12.09.2023 r.
- Szczegółowy Terminarz znajduje się na stronie Konkursu w zakładce „Terminarz”.
- Organizator zastrzega sobie prawo zmiany Terminarza w trakcie trwania Konkursu. Zmiany będą komunikowane na stronie internetowej Konkursu.
VI. Rejestracja i składanie Wniosków
- Zespół powinien:
- składać się z minimum 3 osób aktywnie w nim działających,
- co najmniej od roku akademickiego lub szkolnego 2020/2021 do dnia rejestracji prowadzić aktywne działania w obszarach określonych w pkt. II i III Regulaminu,
- posiadać opiekuna – nauczyciela zatrudnionego w danej placówce lub instytucji
w przypadku Zespołów z kategorii B i opiekuna naukowego w przypadku Zespołów kategorii A.
- Warunkiem uczestnictwa Zespołu w Konkursie jest:
- wybór reprezentanta Zespołu (dalej „Lider”);
- rejestracja na stronie internetowej konkursu w terminie określonym w Regulaminie;
- przesłanie prawidłowo wypełnionego Wniosku o Grant w terminie określonym w Regulaminie.
- Rejestracja Zespołu oznacza akceptację Regulaminu Konkursu.
- Liderem Zespołu może być:
- w kategorii A dowolny członek zarządu lub opiekun koła naukowego,
- w kategorii B osoba zatrudniona w danej placówce lub instytucji będąca opiekunem Zespołu np. nauczyciel.
- Do zadań Lidera Zespołu należy terminowe:
- zarejestrowanie Zespołu,
- wypełnienie i przesłanie Wniosku,
- dopilnowanie formalności związanych z zawarciem pisemnej umowy darowizny (dalej „Umowa”),
- nadzorowanie wydatków z przyznanego Grantu zgodnie z postanowieniami Umowy,
- złożenie sprawozdania.
- Każdy Lider, podczas rejestracji Zespołu, otrzymuje dostęp do Panelu Lidera na stronie internetowej Konkursu.
- W Panelu Lidera można:
- zarządzać zgłoszeniem,
- składać Wnioski i sprawozdania.
- Zmiana Lidera Zespołu musi być każdorazowo zatwierdzona przez Organizatora.
- Z jednej placówki czy instytucji może zgłosić się dowolna liczba Zespołów.
- Jeden Zespół może zgłosić tylko jeden Wniosek w danej edycji Konkursu.
- W Konkursie nie mogą brać udziału pracownicy Organizatora oraz członkowie ich rodzin.
- Wniosek o Grant (dalej „Wniosek”) powinien przedstawiać opis działalności Zespołu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności, o której mowa w pkt. II i III Regulaminu.
- Wniosek składa się z następujących części:
- Ogólny opis Zespołu i obszarów jego działalności.
- Opis dotychczasowej działalności Zespołu w obszarach, o których mowa w pkt. II i III Regulaminu wraz z opisem osiągnięć oraz zdobytych w tych obszarach nagród i wyróżnień. Do opisu należy dołączyć prezentację multimedialną, która zostanie opublikowana na stronie Konkursu.
- Opis działalności w obszarach, o których mowa w pkt. II i III Regulaminu planowanej w pozostałej części roku szkolnego/akademickiego 2022/2023 (12.2022 – 06.2023) ze szczególnym uwzględnieniem tej części działalności, która zostanie sfinansowana lub dofinansowana z uzyskanego Grantu;
- Informacje o dotychczasowych osiągnięciach i wyróżnieniach w obszarach,
o których mowa w pkt. II i III Regulaminu; - Informacje o dotychczasowych dofinansowaniach uzyskanych przez Zespół na rzecz działań w obszarach, o których mowa w pkt. II i III Regulaminu;
- Oświadczenie Lidera Zespołu, że informacje przedstawione we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym na formularzu znajdującym się w Załączniku nr 1 do Regulaminu.
VII. Ocena wniosków i wyniki
- Wnioski są oceniane przez Komisję konkursową (dalej „Komisja”) powołaną przez Organizatora. W jej skład wchodzą przedstawiciele Fundacji oraz eksperci z zakresu ochrony środowiska i edukacji.
- Wnioski są oceniane przez Komisję według następujących kryteriów:
- poprawność formalna i merytoryczna Wniosku
- zgodność zrealizowanych i planowanych działań z ideą i celami Konkursu,
- spójność i celowość zrealizowanych i planowanych działań,
- efekty i wartość dotychczasowych działań,
- możliwość realizacji planowanych działań,
- Ocena Wniosków odbywa się dwuetapowo:
- W pierwszym etapie poszczególni Członkowie Komisji zapoznają się ze wszystkimi Wnioskami spełniającymi wymagania formalne i wyłaniają te, które zostaną skierowane na posiedzenie Komisji.
- Na posiedzeniu Komisji omawiane są Wnioski wyłonione w pierwszym etapie oceny, a następnie wybierane są zwycięskie (maksymalnie 5 w kategorii A i maksymalnie 10 w kategorii B). Komisja określa również wysokość przyznanych Grantów.
- Decyzje Komisji są ostateczne i nie można się od nich odwołać.
- Wyniki będą publikowane na stronie Projektu w zakładce „Granty”.
VIII. Granty
- Pula Grantów wynosi maksymalnie 100 000 zł (słownie: sto tysięcy złotych).
- Nagrodzone Zespoły otrzymają Granty o maksymalnej wysokości:
- 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) w kategorii A,
- 5 000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych) w kategorii B.
- W kategorii A Granty otrzyma maksymalnie 5 zwycięskich Zespołów, a w kategorii B maksymalnie 10.
- Organizator może zdecydować o innym rozdziale Grantów, zmianie liczby nagrodzonych Zespołów lub o zmianie puli Grantów.
- Granty zostaną przekazane na podstawie Umowy.
- Umowa zostanie podpisana z placówką lub instytucją (dalej „Grantobiorca”), w której działa Zespół, niezwłocznie po ogłoszeniu wyników.
- Grantobiorca jest zobowiązany do przekazania całości otrzymanych środków pieniężnych na działalność Zespołu w obszarach, o których mowa w pkt. II i III Regulaminu.
- Grant musi być wydatkowany zgodnie z kosztorysem wykorzystania Grantu, który będzie stanowić załącznik do Umowy.
- Grant zostanie przekazany na konto bankowe wskazane w Umowie przez Grantobiorcę w ciągu 14 dni od podpisania Umowy.
- Granty mogą być wydatkowane na bieżącą działalność Zespołu w obszarach, o których mowa w pkt. II i III Regulaminu, w szczególności na:
- realizację autorskich projektów edukacyjnych, kulturalnych, społecznych
i medialnych, w tym organizację spotkań, konferencji, warsztatów, szkoleń itp.; - w kategorii A na realizację autorskich projektów naukowych i badawczych, w tym:
- prowadzenie badań i upowszechnianie wyników badań naukowych
- działalność dydaktyczną oraz popularyzującą naukę;
- realizację przedsięwzięć o charakterze wdrożeniowym lub prototypowym;
- realizację publikacji lub przygotowania do realizacji publikacji naukowych lub popularnonaukowych;
- udział w szkoleniach, warsztatach, konferencjach, targach itp.;
- zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych, materiałów, narzędzi, urządzeń, oprogramowania lub usług ściśle związanych z realizacją planowanych działań opisanych we Wnioskach o Grant;
- realizację autorskich projektów edukacyjnych, kulturalnych, społecznych
- Zespół, któremu zostanie przyznany Grant, ma prawo do podania tej informacji we wszystkich materiałach promocyjnych i informacyjnych oraz na stronach www oraz w social mediach związanych z realizacją sfinansowanych z Grantu działań wraz z zamieszczeniem logotypu Fundacji BOŚ. Wzór znakowania zostanie określony na stronie internetowej konkursu.
- Wszystkie materiały, które będą zawierały logotyp Fundacji, przed publikacją muszą uzyskać akceptację Organizatora. Materiały należy przesłać na adres: akademia@fundacjabos.pl
- Granty nie mogą być wydatkowane na:
- wynagrodzenie opiekuna, Lidera i członków Zespołu,
- opłaty administracyjne (np. media, czynsze), koszty księgowości, obsługi prawnej itp.
- koszty poniesione przed podpisaniem Umowy i po jej zakończeniu, nawet jeśli byłyby związane z przedmiotem darowizny,
- koszty nieuzasadnione działaniami Zespołu,
- koszty niezawarte w kosztorysie załączonym do Umowy,
- pokrycie długów, kar i innych obciążeń i roszczeń,
- działalność polityczną i religijną.
- Ze sposobu wydatkowania Grantu Zespół przesyła rozliczenie w Sprawozdaniu.
- Niewykorzystane środki z Grantu w kwocie wyższej niż 1,50 zł brutto podlegają zwrotowi na konto Fundacji, nr: 46 1540 1157 2115 6612 8656 0001. Przelew należy zatytułować następująco: Akademia Fundacji BOŚ– zwrot.
IX. Sprawozdanie
- Sprawozdanie z wykorzystania Grantu należy złożyć w Panelu Lidera zgodnie
z Terminarzem Konkursu. - Do złożenia sprawozdania zobligowany jest Lider Zespołu.
- Sprawozdanie składa się z:
- opisu przeprowadzonych działań i osiągniętych efektów wraz z prezentacją, która zostanie opublikowana na stronie Konkursu,
- dokumentacji zdjęciowej z przeprowadzonych działań,
- zestawienia poniesionych kosztów wraz ze skanami rachunków dokumentującymi wykorzystanie Grantu.
- Zespół zobowiązany jest do udostępnienia oryginałów rachunków, jeżeli Organizator o to wystąpi.
- Sprawozdania są oceniane i rozliczane przez Komisję konkursową według następujących kryteriów:
- poprawność formalna i merytoryczna sprawozdania,
- zgodności podejmowanych działań z Wnioskiem,
- spójność i celowość podejmowanych działań,
- osiągnięte efekty i wartość działań,
- zgodność poniesionych kosztów z kosztorysem z Umowy.
- Zespoły, których sprawozdania zostaną najlepiej ocenione (maksymalnie 1 z kategorii A i maksymalnie 2 z kategorii B) przez Komisję konkursową otrzymają Granty w kolejnej edycji Konkursu, pod warunkiem zarejestrowania się i złożenia Wniosku.
- Wyniki będą publikowane na stronie Konkursu w zakładce „Granty”.
- Decyzje Komisji są ostateczne i nie można się od nich odwołać.
X. Postanowienia ogólne
- Udział w Konkursie jest bezpłatny.
- Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem Zespołów w Konkursie poza kosztami wyszczególnionymi w uzgodnionym kosztorysie będącym załącznikiem do Umowy.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za materiały, które nie dotarły do niego z przyczyn od niego niezależnych.
- Organizator będzie uprawniony do zamieszczenia danych zwycięskich Zespołów (w tym: nazwy Zespołu, nazwy organizacji, w której Zespół działa, imię i nazwisko Lidera, miejscowość).
- Podanie nieprawdziwych lub niekompletnych danych (zgodnie z polami do wypełnienia znajdującymi się w formularzu) będzie stanowić przyczynę wykluczenia Zespołu z Konkursu.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych lub danych osoby trzeciej przez Lidera Zespołu.
- Zespoły, które naruszą Regulamin Konkursu, jak również obowiązujące w Polsce przepisy prawa powszechnego oraz ogólnie przyjęte normy społeczne i obyczajowe, zostaną wykluczone z Konkursu.
- Organizator zastrzega sobie prawo zmiany Regulaminu w trakcie trwania Konkursu. Zmiany będą komunikowane na stronie internetowej Konkursu.
- Dane osobowe uczestników są przetwarzane zgodnie z Klauzulą informacyjną dotyczącą ochrony danych osobowych, która określa rodzaj danych oraz zakres ich przetwarzania (Załącznik nr 2 do Regulaminu).