Studenckie Koła Naukowe

Koło Naukowe Architektury i Budownictwa Ekologicznego Archinature — Politechnika Lubelska

Studenci i studentki zrealizowali projekt „Dzień Budownictwa Ekologicznego na Politechnice Lubelskiej”. Projekt ten to wydarzenie otwarte, w którym promowano ekologiczne budownictwo. W jego ramach poprowadzono część teoretyczną i praktyczną. W pierwszej części odbyły się 3 wykłady otwarte. Ich tematyka nawiązywała do budownictwa z betonu konopnego, słomy (strawbale) i ziemi ubijanej. W drugiej części, osoby uczestniczące zbudowały fragmenty ścian w konstrukcji, o której była mowa podczas wykładów.

Koło Naukowe Biologów im. Dra. W. Chętnickiego — Wydział Biologii Uniwersytet w Białymstoku

Społeczność studencka w ramach projektu pokryła około 120 m2 szklanej powierzchni specjalistyczną folią z kropkami. Po zakończeniu prac studenci i studentki prowadzili monitoring kolizyjności. Jak relacjonują, śmiertelność ptaków wskutek kolizji spadła niemalże o 100%. Więcej o działaniach koła możecie przeczytać na stronie naukawpolsce.pl

Koło Naukowe Inżynierii Środowiska, Sekcja Inżynierii Sanitarnej — Uniwersytet Rolniczy w Krakowie

Społeczność studencka zorganizowała projekt „Eutrofizacja cieków i samooczyszczanie się ich wód na terenach podmiejskich i wiejskich”. Członkowie i członkinie koła zbadali jakość wody w wybranych ciekach w gminach powiatu krakowskiego. Pobrane próbki analizowali/analizowały pod kątem występowania fosforanów. Studenci i studentki w raporcie z badań zwracają uwagę, że szczególnie wrażliwe na eutrofizację cieki to te, które mają małą głębokość, a prędkość wody jest niewielka.

Koło Naukowe Leśników Instytutu Nauk Leśnych Politechniki — Politechnika Białostocka

Społeczność studencka zrealizowała projekt „Inwentaryzacja i zwalczanie gatunków obcych runa Puszczy Białowieskiej”. Po inwentaryzacji terenu i konsultacjach z pracownikami Nadleśnictwa Hajnówka członkowie i członkinie koła wybrali/wybrały nawłoć kanadyjską jako gatunek, który będą usuwać. Usunęli/usunęły nawłoć przy głównych szlakach komunikacyjnych i na Łąkach Górniańskim. Razem zebrali/zebrały 240 l nawłoci. Podczas obozu w Puszczy Białowieskiej, a także w trakcie wydarzeń Politechniki Białostockiej i Nadleśnictwa obszaru Puszczy Białowieskiej studenci i studentki prowadzili działania edukacyjne.

Koło Naukowe Żywienia i Profilaktyki Żywieniowej UWM w Olsztynie — Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Społeczność studencka zrealizowała projekt „Popularyzacja alternatywnych źródeł białka i szerzenie świadomości na temat zrównoważonego rozwoju wśród młodzieży”. Osoby z koła przeprowadziły pięć spotkań o różnej tematyce. Większość warsztatów była dla młodzieży. Ostatnie jednak studenci i studentki zrobili w przedszkolu. W zajęciach wzięły udział dzieci w wieku 3-6 lat. Warsztaty miały charakter m.in. pogadanki i dyskusji. Były to:

  • Żywność, człowiek a środowisko
  • Ocena organoleptyczna żywności wyprodukowanej przy użyciu alternatywnych źródeł białka
  • Alternatywne źródła białka i ich znaczenie w diecie człowieka
  • Alternatywne źródła białka i idea zero waste od kuchni
  • Białko w życiu człowieka

Studenckie Koło Naukowe Embriologów i Biotechnologów Explantatus Uniwersytetu Gdańskiego — Uniwersytet Gdański

Działania Koła skupiły się na wprowadzaniu do kultur in vitro chronionych gatunków roślin. Kiełkowanie powiodło się w przypadku kłoci wiechowatej, turzycy niciborowatej oraz Carex typhina. Dwa z nich udało się przenieść do hodowli zimnej. Próba wprowadzenia nie powiodła się natomiast w przypadku przygiełka brunatnego oraz turzycy bagiennej. Zespół oceniał również żywotność nasion.

Grupy młodzieżowe

Aromat Natury — Technikum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Niemcach

Młodzież zaprojektowała i wykonała przy szkole ogródek warzywny. Posadziła zioła i warzywa, które później wykorzystała na warsztatach kulinarnych. Opracowała również przepisy na dania o niskiej zawartości cukru. W ramach projektu odwiedziła lokalne, ekologiczne gospodarstwo. Dowiedziała się, jak w naturalny sposób uprawiać warzywa. Zdobytą wiedzę wykorzystuje w praktyce podczas prac w założonym ogrodzie.

ASUR2 — Zespół Szkół Zawodowych w Gostyniu

Młodzież zrealizowała projekt pt. „Smart-Bench”. Zaprojektowała ona ławkę z wbudowanym panelem fotowoltaicznym. Moc panelu to 405W. Instalacja działa niezależnie od sieci elektrycznej. Zgromadzoną energię może przekazywać do sieci, ale może ją również magazynować w akumulatorze (system off-grid). Dzięki temu ławka jest mobilna. Ławka ma gniazda ładowania USB, z których mogą korzystać uczniowie. Jest on obecnie stanowiskiem edukacji ekologicznej.

Code for Green ZS Polkowice — Zespół Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy w Polkowicach

Młodzież zrealizowała projekt „Edukacyjny miniogród botaniczny”. W przyszkolnym ogrodzie zamontowała stację meteorologiczną i tablicę edukacyjną do obserwacji pogody. Zakupiony sprzęt meteorologiczny umożliwia uczniom i uczennicom monitorowanie parametrów pogody. Zespół w nowym roku szkolnym 2024/2025 zorganizował warsztaty ekologiczne w stworzonym ogrodzie.

Koło przyrodnicze — Szkoła Podstawowa im. ks. prałata J. Waląga w Koźlinach

Młodzież zrealizowała szereg projektów. Jednym z nich był „Nieznani Sąsiedzi: Badania nad Obecnością Bakterii i Grzybów w Szkole”. Członkowie i członkinie zespołu pobrali próbki z różnych powierzchni w szkole, m.in. klamek, włączników światła i ławek. Zebrane próbki młodzież hodowała w cieplarce, a potem kolejno obserwowała pod mikroskopem. Dzięki temu nauczyła się rozpoznawać różne rodzaje bakterii i grzybów. Uczniowie i uczennice dowiedzieli się, jaki mają one wpływ na zdrowie człowieka. Tą wiedzą młodzież podzieliła się na forum szkoły. Wykazała, jak ważna dla zachowania zdrowia jest codzienna higiena.

Koło Przyrodniczo-Ekologiczne SP24 Zabrze — Szkoła Podstawowa nr 24 im. Norberta Kroczka w Zabrzu

Młodzież wykonała projekt „Zielone Myśli”. Projekt ten to stalowa konstrukcja, połączenie artystycznej instalacji z panelem fotowoltaicznym i systemem nawadniającym rośliny doniczkowe. Energia produkowana przez panel fotowoltaiczny zasila pompę do podlewania roślin. Młodzież posadziła rośliny w doniczkach, na których wcześniej namalowała głowy. Inspiracją do stworzenia projektu była Anna Garforth, artystka i aktywistka, której prace nawołują do ochrony przyrody.

Och! Klim-Ek — Gmina Prudnik — Zespół Szkół w Prudniku Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4

Młodzież opracowała grę terenową „Ekspedycja Zielonymi Śladami”, w której zadania dotyczą ochrony środowiska. Zadania nawiązywały do wyboru nieemisyjnych środków transportu, zwłaszcza roweru oraz do promowania zdrowego stylu życia. Elementami gry były opowieści dendrologa przy wybranych punktach zadań. W opowieści wybrzmiały informacje o roli drzew. Z grantu zespół zakupił również stację do naprawy rowerów. Dzięki jej obecności uczennice i uczniowie mogą samodzielnie uczyć się, jak naprawić usterki rowerów.

Szkolna Konferencja klimatyczna — Młodzieżowy Dom Kultury im. Mikołaja Kopernika

Młodzież w ramach projektu zorganizowała z grantu w części V edycję Szkolnej Konferencji Klimatycznej. Wydarzenie to trwało pięć dni. W ramach konferencji odbyły się prelekcje, warsztaty i spacery przyrodnicze. Prelekcje dotyczyły takich zagadnień, jak: transport, energetyka, bioróżnorodność, psychologia, ekonomia. Po każdym wykładzie organizowane były krótkie quizy, tak by podsumować zdobytą wiedzę przez osoby uczestniczące.

Szkolne Koło Turystyczne — Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie

Młodzież zrealizowała projekt „Park przyjazny owadom”. Członkowie i członkinie zaplanowali szereg działań, by rozpowszechniać wiedzę o istotności owadów błonkoskrzydłych w ekosystemie. Młodzież zamontowała w przyszkolnym parku budkę dla owadów i samodzielnie zaprojektowaną tablicę edukacyjną. W ramach dzielenia się wiedzą o owadach, rozdawała ulotki edukacyjne w Dniu Ziemi. Osoby działające w zespole zwiększyły wiedzę o owadach i rozwinęły umiejętności techniczne. Poza tymi działaniami przeprowadziły warsztaty plastyczno-ekologiczne.

Tajemnicze bobry — Szkoła Podstawowa im Marszałka Józefa Piłsudskiego w Bydlinie

Młodzież obserwowała zachowania zwierząt przy wykorzystaniu nagrań z fotopułapki. Nagrania z niej wykorzysta do wykonania filmu przyrodniczego. Z kolei działaniem ochroniarskim było sprzątanie okolicznego lasu podczas zorganizowanej gry terenowej dla uczniów i uczennic szkoły.

Towarzystwo Miłośników Ziemi — Stowarzyszenie Towarzystwo Miłośników Ziemi Chodzieskiej

Młodzi dorośli zrealizowali projekt „Zbudujmy razem ptasie osiedle”. Skupili się na edukacji przyrodniczej podczas cyklu 8 warsztatów. Na nich uczyli, jak budować budki lęgowe dla ptaków. Przekazali wiedzę o typach budek, wymiarach, jakie powinny mieć, a także wymaganiach, które wiążą się z eksploatacją.

Zielona Banda — Stowarzyszenie Szkoła przy Malborskiej. Szkoła podstawowa im. bł. Celiny Borzęckiej

Młodzież zrealizowała projekt „Ptasia enklawa w mieście”. We wczesnym etapie projektu członkowie i członkinie wzięli udział w spotkaniu z ornitologiami z Ptakofonii. Zdobytą wiedzę wykorzystali do stworzenia prezentacji multimedialnej, którą później wykorzystali na warsztatach. Pierwsze warsztaty były dla przedszkolaków. Na nich młodzież opowiedziała o potrzebach żywieniowych ptaków w mieście. Za pomocą figurek różnych okolicznych gatunków ptaków pokazała dzieciom ich charakterystyczne cechy. Młodzież zorganizowała również warsztaty dla seniorów z domu opieki dziennej seniora. Na nich wybrzmiał przekaz o prawidłowym dokarmianiu ptaków. Poza częścią warsztatową członkowie i członkinie zespołu zorganizowali akcję, w której zachęcali do oklejania szyb kropkami, by zmniejszyć śmiertelność ptaków po kolizjach ze szklanymi powierzchniami. Na koniec młodzież malowała budki lęgowe, by zabezpieczyć je przed czynnikami atmosferycznymi.

Zielony Patrol — Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Trzebnicy

Młodzież przeprowadziła szereg działań w zakresie ochrony środowiska i zwiększania świadomości ekologicznej. Były to takie wydarzenia jak: kiermasz rzeczy używanych, szkolny turniej segregowania odpadów, kompostowanie bioodpadów z szkolnej kuchni i ogródka, badanie jakości wody w szkole, warsztaty poświęcone tematyce oszczędzania energii elektrycznej. W pierwszym dniu kiermaszu dzieci, które przyniosły swoje rzeczy na sprzedaż wymieniały się między sobą. Drugiego dnia każdy uczeń i uczennica mógł/mogła kupić przedmiot wystawiony na sprzedaż. W tej akcji wzięło udział około 300 uczniów i uczennic. Szkolny turniej segregowania odpadów podzielony był na dwa etapy. W pierwszym dzieci uczyły się prawidłowego segregowania. W drugim segregowały na czas około 20 różnych odpadów na frakcje.