Regulamin
ogólnopolskiego konkursu grantowego „Akademia Fundacji BOŚ” (dalej „regulamin”)
I. Organizator
- Organizatorem konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska (dalej „organizator” lub „Fundacja”)
- Biuro organizacyjne konkursu znajduje się w siedzibie Fundacji Banku Ochrony Środowiska:
ul. Żelazna 32, 00-832 Warszawa
tel. 507 006 579
e-mail: akademia@fundacjabos.pl
www: akademia.fundacjabos.pl
- Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 14:00.
- Konkurs jest finansowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska z darowizn przekazanych przez Bank Ochrony Środowiska S.A. oraz Dom Maklerski BOŚ S.A.
II. Cele główne konkursu
- Wsparcie uczniów i uczennic, studentów i studentek, którzy i które działają w zorganizowanych grupach np. kołach naukowych lub zainteresowań w zakresie ekologii, klimatologii lub sozologii.
- Zbudowanie zaangażowanej społeczności działającej w wyżej wymienionych obszarach.
III. Partner honorowy
- Konkurs „Akademia Fundacji BOŚ” objęty jest patronatem honorowym Ministra Klimatu i Środowiska.
- Sponsorem konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska z darowizny przekazanej przez Bank Ochrony Środowiska i Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska.
IV. Adresaci
- Społeczność studencka działająca na uczelniach publicznych i niepublicznych związanych z ekologią, klimatologią lub sozologią, której działania rozpoczęły się przed 31 października 2023 r.
- Młodzież szkolna i ich opiekunowie/opiekunki działający w zorganizowanych grupach (zespoły, kluby, koła zainteresowań itp.) w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych dla młodzieży, ośrodkach kultury, organizacjach pozarządowych związanych z ekologią, klimatologią lub sozologią, których działania rozpoczęły się przed 31 października 2023 r.
- Grupy określone w powyższych punktach dalej zwane są “zespołami”.
V. Przedmiot konkursu
- W ramach konkursu udzielone zostanie wsparcie w postaci darowizny pieniężnej (dalej „grant”) dla najwyżej ocenionych zespołów działających w obszarach określonych w pkt. II i IV regulaminu.
- Od października 2024 r. do września 2025 r. trwa trzecia edycja konkursu.
- Zespoły zgłaszane są w następujących kategoriach:
- A – studenckie koła naukowe (o których mowa w pkt. IV ust. 1 regulaminu);
- B – grupy młodzieżowe (o których mowa w pkt. IV ust. 2 regulaminu).
- Wsparcie finansowe:
- Grant w maksymalnej wysokości do 10 000 zł otrzyma do 5 zespołów z kategorii A;
- Grant w maksymalnej wysokości do 5 000 zł otrzyma do 10 zespołów z kategorii B;
- Konkurs jest prowadzony na stronie internetowej: akademia.fundacjabos.pl.
VI. Terminarz
- Konkurs trwa w okresie: 10.2024 r. – 09.2025 r., przy czym:
- rejestracja – do 14.11.2024 r.;
- składanie wniosków – do 28.11.2024 r.;
- ogłoszenie wyników zwycięskich zespołów – styczeń 2025 r.;
- przekazanie grantów – luty-marzec 2025 r.;
- Szczegółowy terminarz znajduje się na stronie konkursu w zakładce „terminarz”.
- Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminarza w trakcie trwania konkursu. Zmiany będą komunikowane na stronie internetowej konkursu.
VII. Rejestracja i składanie Wniosków
- Rejestracja zespołu oznacza akceptację regulaminu.
- Zespół powinien:
- rozpocząć działania w obszarach określonych w pkt. II i IV regulaminu przed 31 października 2023 roku.
- składać się z minimum 3 osób aktywnie w nim działających,
- być pod opieką:
- opiekuna naukowego/ opiekunki naukowej studenckiego koła naukowego w przypadku zespołów kategorii A;
- nauczyciela/nauczycielki zatrudnionego/zatrudnionej w danej placówce w przypadku zespołów z kategorii B.
- Warunkiem uczestnictwa zespołu w konkursie jest:
- wybór reprezentanta/reprezentantki zespołu (dalej „lider/liderka”);
- rejestracja na stronie internetowej konkursu w terminie określonym w regulaminie;
- przesłanie prawidłowo wypełnionego wniosku o grant w terminie określonym w regulaminie.
- Liderem/liderką może być:
- w kategorii A dowolny członek/członkini zarządu lub opiekun/opiekunka koła naukowego;
- w kategorii B osoba zatrudniona w danej placówce lub instytucji będąca opiekunem/opiekunką zespołu.
- Do zadań lidera/liderki należy terminowe:
- zarejestrowanie zespołu;
- wypełnienie i przesłanie wniosku;
- dopilnowanie formalności związanych z zawarciem pisemnej umowy darowizny (dalej „umowa”) w przypadku i na skutek przyznania zespołowi grantu w konkursie;
- nadzorowanie wydatków z przyznanego grantu zgodnie z postanowieniami umowy;
- złożenie sprawozdania.
- Lider/liderka podczas rejestracji zespołu, otrzymuje dostęp do panelu lidera/liderki na stronie internetowej konkursu.
- W panelu lidera/liderki można:
- zarządzać zgłoszeniem;
- złożyć wniosek i sprawozdanie.
- Zmiana lidera/liderki musi być każdorazowo zatwierdzona przez organizatora.
- Z jednej placówki czy instytucji może zgłosić się dowolna liczba zespołów.
- Jeden zespół może zgłosić tylko jeden wniosek w danej edycji konkursu.
- W konkursie nie mogą brać udziału pracownicy i pracownice organizatora oraz członkowie i członkinie ich rodzin.
- Wniosek o grant (dalej „wniosek”) powinien przedstawiać opis działalności zespołu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności, o której mowa w pkt. II i IV regulaminu.
- Wniosek składa się z następujących części:
- opisu historii zespołu;
- określenia celów zespołu;
- opisu dotychczasowych działań grupy/koła naukowego w obszarach, o których mowa w pkt. II i IV regulaminu;
- opisu planowanych działań zespołu w obszarach, o których mowa w pkt. II i IV regulaminu w roku szkolnym/ akademickim 2024/2025 ze szczególnym uwzględnieniem tej części działalności, która zostanie sfinansowana lub dofinansowana z uzyskanego grantu wraz ze wstępnym kosztorysem;
- oświadczenie lidera/liderki, że informacje przedstawione we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym w formularzu znajdującym się w załączniku nr 1 do regulaminu.
VIII. Ocena wniosków i wyniki
- Wnioski są oceniane przez komisję konkursową (dalej „komisja”) powołaną przez organizatora. W jej skład wchodzą przedstawiciele i przedstawicielki Fundacji oraz eksperci i ekspertki z zakresu ochrony środowiska i edukacji.
- Wnioski są oceniane w dwóch etapach.
- W pierwszym etapie wnioski oceniane są przez grono sędziowskie według następujących kryteriów:
- zgodności celów grupy/ koła naukowego z tematyką konkursu;
- zgodności dotychczasowych działań grupy/ koła naukowego z tematyką konkursu;
- zgodności planowanych działań w roku akademickim/ szkolnym 2024/2025,
które będą sfinansowane lub dofinansowane z grantu z tematyką konkursu. - spójności dotychczasowych i planowanych działań.
- W drugim etapie wnioski omawiane są na posiedzeniu komisji. Na posiedzenie kierowane są najlepsze wnioski, maksymalnie 10 z kategorii A i 20 z kategorii B.
- Na posiedzeniu komisji będą wybrane maksymalnie 5 w kategorii A i 10 w kategorii B oraz będą określone wysokości przyznanych grantów.
- Decyzje komisji są ostateczne i nie można się od nich odwołać.
- Wyniki konkursu będą publikowane na stronie projektu w zakładce „granty”.
IX. Granty
- Pula grantów wynosi maksymalnie 120 000 zł.
- Nagrodzone zespoły otrzymają granty o maksymalnej wysokości:
- 10 000 zł w kategorii A (maksymalnie 5);
- 5 000 zł w kategorii B (maksymalnie 10).
- Dodatkowo 3 zwycięskie zespoły z poprzedniej edycji konkursu, których sprawozdania zostały najlepiej ocenione i złożą wniosek w bieżącej edycji konkursu, otrzymają granty, przy czym:
- w kategorii A zostanie przyznany 1 grant w maksymalnej wysokości 10 000 zł,
- w kategorii B zostaną przyznane 2 granty w maksymalnej wysokości 5 000 zł.
- Organizator może zdecydować o innym rozdziale grantów, zmianie liczby nagrodzonych zespołów lub o zmianie puli grantów.
- Granty zostaną przekazane na podstawie umowy darowizny.
- Umowa zostanie podpisana z placówką lub instytucją (dalej „grantobiorca”), w której działa zespół, niezwłocznie po ogłoszeniu wyników.
- Grantobiorca jest zobowiązany do przekazania całości otrzymanych środków pieniężnych na działalność zespołu w obszarach, o których mowa w pkt. II i IV regulaminu.
- Grant musi być wydatkowany zgodnie z kosztorysem wykorzystania grantu, który będzie stanowić załącznik do umowy.
- Grant zostanie przekazany na konto bankowe wskazane w umowie przez grantobiorcę w ciągu 14 dni od podpisania umowy.
- Granty mogą być wydatkowane na bieżącą działalność zespołu w obszarach, o których mowa w pkt. II i IV regulaminu, w szczególności na:
- realizację autorskich projektów edukacyjnych, kulturowych, społecznych i medialnych, w tym organizację spotkań, konferencji, warsztatów, szkoleń itp.;
- udział w szkoleniach, warsztatach, konferencjach, targach itp.;
- zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych, materiałów, narzędzi, urządzeń, oprogramowania lub usług ściśle związanych z realizacją planowanych działań opisanych w wnioskach o grant
- w kategorii A na realizację autorskich projektów naukowych i badawczych, w tym:
- prowadzenie badań i upowszechnianie wyników badań naukowych;
- działalność dydaktyczną oraz popularyzującą naukę;
- realizację przedsięwzięć o charakterze wdrożeniowym lub prototypowym;
- realizację publikacji lub przygotowania do realizacji publikacji naukowych bądź popularnonaukowych.
- Zespół, któremu przyznano grant, może publikować informacje o realizacji działań związanych z otrzymaniem grantu w materiałach promocyjnych, mediach społecznościowych, na stronach www. Informację tę należy opatrzyć logotypem Fundacji BOŚ. Wzór znakowania zostanie określony na stronie internetowej konkursu.
- Wszystkie materiały, które będą zawierały logotyp Fundacji, przed publikacją muszą uzyskać akceptację organizatora. Materiały należy przesłać na adres: akademia@fundacjabos.pl
- Granty nie mogą być wydatkowane na:
- wynagrodzenie opiekuna/opiekunki, lidera/liderki i członków/członkiń zespołu;
- opłaty administracyjne (np. media, czynsze), koszty księgowości, obsługi prawnej itp.;
- koszty poniesione przed podpisaniem umowy i po jej zakończeniu, nawet jeśli byłyby związane z przedmiotem grantu;
- koszty nieuzasadnione działaniami zespołu;
- koszty niezawarte w kosztorysie załączonym do umowy;
- pokrycie długów, kar i innych obciążeń i roszczeń;
- działalność polityczną i religijną.
X. Sprawozdanie
- Ze sposobu wydatkowania grantu zespół przesyła rozliczenie w sprawozdaniu.
- Sprawozdanie z wykorzystania grantu należy złożyć w panelu lidera/liderki do 28 sierpnia 2025 roku.
- Do złożenia sprawozdania zobligowany/ zobligowana jest lider/liderka.
- Sprawozdanie składa się z:
- opisu przeprowadzonych działań i osiągniętych efektów;
- dokumentacji zdjęciowej z przeprowadzonych działań;
- zestawienia poniesionych kosztów wraz ze skanami rachunków dokumentującymi wykorzystanie grantu.
- Zdjęcia dokumentujące realizację działań, dodane do sprawozdań, nie muszą zawierać wizerunków osób. W przypadku gdy będą je zawierały, należy przesłać do organizatora zgody tych osób na wykorzystywanie wizerunku (załącznik nr 2 do Regulaminu).
- Uczestnicy/uczestniczki mogą, wedle swojego wyboru, zamazać lub w inny sposób ukryć wizerunki osób ujawnione na zdjęciach dokumentujących realizację działań, co nie wpłynie w żaden sposób na ocenę przesłanego sprawozdania.
- Organizator może wykorzystywać zdjęcia dokumentujące prace zespołów i nie stanowiące utworów, w celu promocji konkursu w swoich kanałach komunikacji na stronach internetowych i profilach w mediach społecznościowych oraz w zgłoszeniach konkursu do konkursów lub plebiscytów.
- Niewykorzystane środki z grantu w kwocie wyższej niż 1,50 zł brutto podlegają zwrotowi na konto Fundacji, nr: 46 1540 1157 2115 6612 8656 0001. Przelew należy zatytułować następująco: Akademia Fundacji BOŚ – zwrot.
- Zespół zobowiązany jest do udostępnienia oryginałów rachunków, jeżeli organizator o to wystąpi.
- Sprawozdania są oceniane i rozliczane przez komisję według następujących kryteriów:
- poprawność formalna i merytoryczna sprawozdania,
- zgodności podejmowanych działań z wnioskiem,
- spójność i celowość podejmowanych działań,
- osiągnięte efekty i wartość działań.
- zgodność poniesionych kosztów z kosztorysem z umowy.
- Zespoły, których sprawozdania zostaną najwyżej ocenione (maksymalnie 1 z kategorii A i maksymalnie 2 z kategorii B) przez komisję otrzymają granty w kolejnej edycji konkursu, jeśli zarejestrują się i złożą wniosek.
- Wyniki będą publikowane na stronie konkursu w zakładce „granty”.
- Decyzje komisji są ostateczne i nie można się od nich odwołać.
XI. Postanowienia ogólne
- Udział w konkursie jest bezpłatny.
- Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem zespołów w konkursie poza kosztami wyszczególnionymi w uzgodnionym kosztorysie będącym załącznikiem do umowy.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za materiały, które nie dotarły do niego z przyczyn od niego niezależnych.
- Organizator będzie uprawniony do zamieszczenia na swojej stronie internetowej danych zwycięskich zespołów (w tym: nazwy zespołu, nazwy organizacji, w której zespół działa, imię i nazwisko lidera/liderki, miejscowość).
- Podanie nieprawdziwych lub niekompletnych danych (zgodnie z polami do wypełnienia znajdującymi się w formularzu) będzie stanowić przyczynę wykluczenia zespołu z konkursu.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych lub danych osoby trzeciej przez lidera/liderkę.
- Naruszenie regulaminu konkursu lub powszechnie obowiązujących w Polsce przepisów prawa albo ogólnie przyjętych norm społecznych i obyczajowych, będzie stanowić przyczynę wykluczenia zespołu z konkursu.
- Organizator zastrzega sobie prawo zmiany regulaminu w trakcie trwania konkursu, o której to zmianie poinformuje zespoły biorące udział w konkursie.
- Dane osobowe uczestników i uczestniczek są przetwarzane na zasadach określonych w Informacji o przetwarzaniu danych osobowych, która określa w szczególności rodzaj danych oraz zakres ich przetwarzania (Załącznik nr 3 do regulaminu).
- Fundacja dba o poszanowanie praw dzieci, ochronę ich dóbr osobistych, w tym wizerunku oraz ochronę danych osobowych, w szczególności ustanawiając wysokie standardy w tym zakresie w ramach realizowanych projektów i konkursów skierowanych do dzieci. Zasady ochrony dzieci oraz szczegółowe informacje na temat sposobów zgłaszania wszelkich przejawów krzywdzenia dzieci znajdują się w naszej Polityce Ochrony Dzieci, dostępnej w wersji dla dzieci pod adresem https://fundacjabos.pl/dokumenty/ pod hasłem „Polityka Ochrony Dzieci”. Pełną treść Polityki Ochrony Dzieci udostępniamy na życzenie.