Regulamin
ogólnopolskiego projektu „Akademia Fundacji BOŚ” (dalej jako „Regulamin”)
I. ORGANIZATOR
- Organizatorem Projektu „Akademia Fundacji BOŚ” (dalej jako „Projekt”) jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska (dalej jako „Organizator”).
- Opiekę nad Projektem sprawuje koordynator wyznaczony przez Organizatora.
- Projekt jest finansowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska z darowizn przekazanych przez Bank Ochrony Środowiska S.A. oraz Dom Maklerski BOŚ S.A.
- Biuro Projektu znajduje się w siedzibie Fundacji Banku Ochrony Środowiska: ul. Żelazna 32, 00-832 Warszawa,
tel. 507 006 579,
e-mail: akademia@fundacjabos.pl,
strona internetowa Projektu: akademia.fundacjabos.pl. - Biuro Projektu jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00.
- Organizator dba o poszanowanie praw dzieci, ochronę ich dóbr osobistych, w tym wizerunku oraz ochronę danych osobowych, w szczególności ustanawiając wysokie standardy w tym zakresie w ramach realizowanych projektów i konkursów skierowanych do dzieci. Zasady ochrony dzieci oraz szczegółowe informacje na temat sposobów zgłaszania wszelkich przejawów krzywdzenia dzieci znajdują się w Polityce Ochrony Dzieci, dostępnej w wersji dla dzieci pod adresem fundacjabos.pl/dokumenty/ pod nazwą: „Polityka Ochrony Dzieci”. Pełną treść Polityki Ochrony Dzieci Organizator udostępnia na życzenie.
II. PATRONI HONOROWI
- Projekt został objęty jest patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej.
III. ZAŁOŻENIA PROJEKTU
- Czwarta edycja Projektu jest realizowana w roku szkolnym 2025/2026.
- Celem Projektu jest edukacja ekologiczna, w szczególności w zakresie adaptacji do zmian klimatu i transformacji energetycznej oraz szerzenie tej edukacji poprzez:
- finansowe wsparcie przyjaznych środowisku wydarzeń edukacyjnych dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (6-19 lat).
- wsparcie merytoryczne dzieci i młodzieży,
- wsparcie merytoryczne nauczycielek i nauczycieli, w szczególności realizatorów projektów Fundacji BOŚ.
- Projekt ma zasięg ogólnopolski.
- Projekt jest skierowany do młodzieży (osoby w wieku od 10 do 24 lat), a także nauczycielek i nauczycieli oraz innych osób, które działają w zakresie edukacji klimatycznej i ekologicznej (dalej jako „Uczestnicy”).
- Projekt składa się z dwóch części:
a. Konkursu grantowego, z którego zwycięzcami zostaje podpisana umowa grantowa,
b. Bazy wiedzy oraz działań edukacyjnych w tym webinariów edukacyjnych, warsztatów i spotkań eksperckich - Projekt jest prowadzony na stronie internetowej: akademia.fundacjabos.pl (dalej jako „Strona projektu”).
- Udział w Projekcie jest bezpłatny.
IV. TERMINARZ
- Projekt trwa od października 2025 r. do czerwca 2026 r.
- Uczestnicy Projektu w konkursie grantowym:
- składają wnioski od października do grudnia 2025 r.,
- realizują granty od lutego do czerwca 2026 r.
- Terminarz wydarzeń edukacyjnych organizator będzie ogłaszać na bieżąco stronie projektu.
- Szczegółowy terminarz znajduje się na stronie Projektu w zakładce TERMINARZ.
- Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminarza w trakcie trwania Projektu. Zmiany zostaną ogłoszone na stronie Projektu w zakładce TERMINARZ.
V. KONKURS GRANTOWY
A. REJESTRACJA
- Uczestnicy w projekcie reprezentują:
- Szkołę podstawową lub ponadpodstawową,
- Szkołę wyższą,
- Jednostkę samorządu terytorialnego lub instytucję jej podległą,
- Organizację pozarządową,
(dalej jako „Placówka”).
- W projekcie mogą brać udział zarejestrowane Placówki.
- Rejestracja placówki polega na wypełnieniu i przesłaniu formularza rejestracyjnego na stronie projektu (dalej jako „Rejestracja”).
- Placówkę rejestruje osoba zatrudniona w placówce (dalej jako „Przedstawiciel”) za zgodą Dyrekcji Placówki w wyznaczonym przez Organizatora terminie.
- Dyrekcja Placówki może zmienić Przedstawiciela w każdym czasie poprzez wiadomość e-mail przesłaną na adres: akademia@fundacjabos.pl.
- Po rejestracji Przedstawiciel otrzyma wiadomość e-mail z danymi dostępowymi do Konta Placówki na Stronie Projektu. Na Koncie może:
- zarządzać zgłoszeniem;
- przygotować i złożyć wniosek i sprawozdanie.
- W konkursie nie mogą brać udziału pracownicy i pracownice Organizatora oraz członkowie i członkinie ich rodzin.
B. REALIZACJA KONKURSU
- Konkurs grantowy składa się z dwóch etapów:
- Składanie wniosków, w którym Placówki mogą składać wnioski o grant;
- Składanie sprawozdań, które są obowiązkowe dla Placówek, które otrzymały granty.
- Dokładne opisy wniosków i sprawozdań oraz formularze do wypełnienia znajdują się na stronie Projektu w zakładce Formularze.
- Treść wniosku musi być przygotowana samodzielnie przez Uczestników.
- Przedstawiciel przygotowuje i wysyła wniosek i sprawozdanie po zalogowaniu do Konta Placówki w terminie wyznaczonym przez Organizatora. Wnioski i sprawozdania przesłane w innej formie nie będą oceniane.
- Przedstawiciel składający raporty w ramach Projektu poświadcza okoliczności w nim wskazane pod rygorem odpowiedzialności cywilnej oraz karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (tj. z 2024 r., poz. 17 ze zm.).
- Zdjęcia dokumentujące realizację zadań, dodane do wniosków i sprawozdań, nie muszą zawierać wizerunków osób. W przypadku gdy będą je zawierały, należy przesłać do organizatora zgody tych osób na wykorzystywanie wizerunku (Załącznik nr 1 i Załącznik nr 2 do Regulaminu).
- Przedstawiciel może, wedle swojego wyboru, zamazać lub w inny sposób ukryć wizerunki osób ujawnione na zdjęciach dokumentujących realizację zadań, co nie wpłynie w żaden sposób na ocenę przesłanego wniosku/sprawozdania.
- Organizator może wykorzystywać materiały dokumentujące prace uczestników na zasadach wskazanych w punkcie VII. Regulaminu.
- We wszelkich materiałach informacyjnych, dotyczących Projektu, publikowanych przez Placówkę i Uczestników w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, LinkedIn) należy oznaczać profil Organizatora: @fundacjabos.
C. WNIOSKI
- Wniosek o grant (dalej jako „Wniosek”) składa się z następujących części :
- organizator,
- opis wydarzenia,
- kosztorys wydarzenia i wnioskowana kwota,
- przewidywane rezultaty i produkty,
- współprace i partnerstwa,
- plan działań promocyjnych,
- uzasadnienie.
- Wnioski są oceniane przez:
- Organizatora pod kątem formalnym.
- Komisję powołaną przez Organizatora pod kątem merytorycznym. W skład Komisji wchodzą oraz eksperci i ekspertki z zakresu ochrony środowiska i edukacji.
- Wnioski przez Komisję są oceniane w dwóch etapach.
- W pierwszym etapie każdy wniosek jest oceniany przez 2 członków z Komisji niezależnie.
- Komisja ocenia wnioski według następujących kryteriów i punktacji (maksymalnie 20 punktów):
- Ogólna ocena projektu – 0-4 pkt;
- Zgodność z celami projektu – 0-2 pkt;
- Zaangażowanie młodzieży w organizację wydarzenia – 0-2 pkt;
- Dobór tematu i walor edukacyjny, w tym udział ekspertów – 0-4 pkt;
- Oddziaływanie na społeczność lokalną – 0-4 pkt;
- Realność i wykonalność projektu 0-2 pkt;
- Efektywność kosztowa 0-2 pkt.
- Ocenę wniosku w pierwszym etapie stanowi średnia arytmetyczna z ocen członków Komisji. W przypadku rozbieżności ocen pomiędzy członkami Komisji powyżej 10 punktów, wniosek ocenia 3 członek, a średnia arytmetyczna jest wyciągana z dwóch najbliższych ocen.
- W drugim etapie maksymalnie 30 najlepiej ocenionych wniosków, które uzyskały co najmniej 15 punktów z pierwszego etapu jest omawianych na posiedzeniu komisji. W drodze głosowania zostanie przyznanych maksymalnie 20 grantów.
- Decyzje Komisji są ostateczne i nie można się od nich odwołać.
- Wyniki zostaną opublikowane na stronie projektu w zakładce GRANTY.
D. GRANTY
- Organizator przewidział granty dla 20 Placówek, których wnioski zostaną najwyżej ocenione.
- Całkowita pula grantów wynosi do 120 000 zł.
- Wartość grantu wynosi nie więcej niż 6 000 zł.
- Organizator może zdecydować o innym rozdziale grantów lub o zmianie puli grantów.
- Granty zostaną przekazane Placówkom na podstawie umów grantowych (dalej jako „Umowa”).
- Umowa zostanie podpisana z Placówką (dalej jako „Grantobiorca”) .
- Grantobiorca jest zobowiązany do przekazania całości grantu na realizację wydarzenia opisanego we wniosku.
- Grant należy wykorzystać w całości zgodnie z kosztorysem, który będzie stanowić załącznik do umowy. Zasady zmian w kosztorysie są określone w umowie.
- Organizator przekaże grant na konto bankowe wskazane w Umowie przez Grantobiorcę w ciągu 14 dni od podpisania Umowy.
- Granty mogą być wydatkowane na:
- realizację autorskich wydarzeń edukacyjnych, w tym organizację spotkań, konferencji, warsztatów itp.;
- wynagrodzenie ekspertów;
- zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych, materiałów, narzędzi, usług ściśle związanych z realizacją wydarzenia opisanego we wniosku;
- koszty administracyjne związane z obsługą grantu w wysokości do 10% wartości grantu.
- Granty nie mogą być wydatkowane na:
- Pozostałe koszty administracyjne;
- Wynagrodzenie organizatorów wydarzenia;
- Koszty poniesione przed podpisaniem umowy i po jej zakończeniu, nawet jeśli byłyby związane z przedmiotem grantu;
- Koszty nieuzasadnione działaniami zespołu;
- Koszty niezawarte w kosztorysie załączonym do umowy;
- Pokrycie długów, kar i innych obciążeń i roszczeń;
- Działalność polityczną i religijną.
- Placówka jest zobowiązana do prowadzenia przejrzystej ewidencji księgowej dotyczącej Projektu. Ewidencja księgowa Placówki powinna wyodrębniać koszty i przychody dotyczące realizacji Projektu z podziałem na przychody i koszty finansowane przez Organizatora oraz z innych źródeł. Cała dokumentacja księgowa powinna być przechowywana przez co najmniej pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego po zakończeniu realizacji Projektu.
- Organizator oraz audytorzy upoważnieni przez Organizatora mają prawo w każdym czasie dokonywać samodzielnie lub przez upoważnionego przedstawiciela, monitoringu na miejscu, mającego na celu kontrolę sposobu realizacji Projektu i wydatkowania środków. Placówka jest zobowiązana umożliwić dokonanie monitoringu oraz zapewnić prowadzącemu monitoring pomoc osoby przygotowującej sprawozdanie z realizacji Projektu.
- Placówka jest zobowiązana udostępnić upoważnionym przedstawicielom Organizatora na każde wezwanie wszelkie dokumenty i księgi rachunkowe związane z realizacją Projektu.
- Wszelkie materiały informacyjne i publikacje, wydane oraz przekazywane mediom w ramach Projektu powinny być opatrzone logotypem Organizatora oraz zawierać jedną z poniższych informacji:
- Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach projektu „Tradycyjny sad”, którego organizatorem jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska.
- Działanie zostało zrealizowane w ramach projektu „Tradycyjny sad”, którego organizatorem jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska.
- Materiał powstał w ramach projektu „Tradycyjny sad”, którego organizatorem jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska.
E. SPRAWOZDANIA
- Sprawozdanie z wykorzystania grantu wraz z rozliczeniem przedstawiciel przesyła w panelu zgodnie z terminarzem projektu.
- Sprawozdanie składa się z:
- Opisu realizacji i dokumentacja zdjęciowa,
- Rozliczenia poniesionych kosztów,
- Opisu rezultatów,
- Opisu działań promocyjnych i stworzonych materiałów.
- Niewykorzystane środki w kwocie do 200 zł brutto włącznie nie podlegają zwrotowi pod warunkiem, że zostaną wykorzystane na działalność statutową Placówki.
- Niewykorzystane środki z grantu w kwocie wyższej niż 200 zł brutto podlegają zwrotowi na konto Fundacji, nr: 46 1540 1157 2115 6612 8656 0001. Przelew należy zatytułować następująco: Akademia Fundacji BOŚ – zwrot.
VI. BAZA WIEDZY
- Organizator na stronie projektu udostępnia Bazę wiedzę, z której mogą korzystać uczestnicy projektu, a także realizatorzy innych projektów Fundacji BOŚ.
- W skład Bazy wiedzy wchodzą artykuły, poradniki, scenariusze zajęć itp.
A. WEBINARIA
- W ramach Bazy wiedzy będą organizowane webinaria na żywo.
- Nagrania z webinariów zostaną opublikowane na stronie projektu.
- Webinaria będą odbywały w czasie trwania projektu. Ich szczegółowy terminarz zostanie ogłoszony na stronie projektu.
- Na każde wydarzenie będzie obowiązywała oddzielna rejestracja, która zostanie ogłoszona nie wcześniej niż miesiąc przed wydarzeniem.
- Każda zarejestrowana osoba otrzyma link do połączenia nie wcześniej niż 2 dni przed webinarium.
VII. PRAWA AUTORSKIE
- Materiały wytworzone w ramach Projektu (np. zdjęcia) mogą stanowić utwory (dalej jako „Utwór”) w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz.U. z 2025 r., poz. 24 ze zm., dalej jako „Ustawa”), wobec czego winny być one wolne od wad prawnych oraz roszczeń podmiotów trzecich. Uczestnicy powinni być wyłącznymi autorami ww. materiałów i muszą im przysługiwać majątkowe prawa autorskie do ww. treści, które nie są ograniczone na rzecz żadnej osoby trzeciej.
- Z chwilą przystąpienia do Projektu uczestnik udziela Organizatorowi niewyłącznej, nieodpłatnej i nieograniczonej czasowo oraz terytorialnie (tj. na terytorium całego świata) licencji w odniesieniu do Utworów na następujących polach eksploatacji określonych w art. 50 Ustawy:
- trwałe lub czasowe utrwalanie lub zwielokrotnianie w całości lub w części Utworu, jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie, niezależnie od formatu, systemu lub standardu, w szczególności w zakresie utrwalania i zwielokrotniania Utworu lub jego części – wytwarzanie każdą techniką, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,
- wprowadzanie Utworu do pamięci komputera lub innego urządzenia elektronicznego w całości lub w części, czasowe utrwalanie lub zwielokrotnianie takich zapisów, włączając w to sporządzanie ich kopii oraz dowolne korzystanie i rozporządzanie tymi kopiami,
- stosowanie, uruchamianie, wyświetlanie, przekazywanie i przechowywanie niezależnie od formatu, systemu lub standardu oraz uzyskiwanie dostępu do Utworu lub jego części,
- publiczne rozpowszechnianie, w szczególności udostępnianie w sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, w tym elektroniczne udostępnianie na żądanie, w szczególności rozpowszechnianie w Internecie oraz w sieciach zamkniętych, niezależnie od metody połączenia tych sieci,
- publiczne wystawianie, wyświetlanie i odtwarzanie Utworu lub nośnika, na jakim utrwalono Utwór,
- użyczanie egzemplarza lub oryginału Utworu lub nośnika, na jakim utrwalono Utwór,
- w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których Utwór lub jego część utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, a także udzielanie licencji, sublicencji, użytkowania, dzierżawy lub w inny sposób udzielanie praw do korzystania z Utworu na wszystkich lub wybranych polach eksploatacji,
- tworzenie nowych wersji i adaptacji, w szczególności tłumaczenie, przystosowywanie, zmiana układu lub dokonywanie jakichkolwiek innych zmian lub przeróbek w Utworze, w najszerszym dopuszczalnym prawnie zakresie, a także dokonywanie przedruków całości albo części, oraz rozporządzanie i korzystanie z takich opracowań na wszystkich lub wybranych polach eksploatacji, jak też eksploatację Utworu z innymi utworami, wybranymi przez Organizatora (prawa zależne),
- wykorzystywanie Utworu do celów marketingowych lub promocji, w tym reklamy, sponsoringu, promocji sprzedaży, a także do oznaczenia lub identyfikacji produktów i usług oraz innych przejawów działalności, a także dla celów edukacyjnych lub szkoleniowych (w tym: w kanałach komunikacji, na stronach internetowych i profilach w mediach społecznościowych oraz w zgłoszeniach Konkursu do konkursów lub plebiscytów),
- a ponadto w odniesieniu do części Utworu stanowiącego artystyczne wykonanie również w zakresie praw określonych w art. 86 ust. 2 Ustawy, zaś w odniesieniu do części Utworu stanowiącego fonogram również w zakresie praw określonych w art. 94 ust. 4–5 Ustawy.
- Uczestnik udziela na rzecz Organizatora upoważnienia – z prawem do udzielania dalszych upoważnień – do wykonywania praw osobistych Uczestnika, w tym:
- decydowania, czy, kiedy oraz w jakim zakresie rozpowszechniać Utwór, a także decydowania o pierwszym udostępnieniu Utworu publiczności,
- dokonywania zmian oraz modyfikacji w zakresie objętym prawem do integralności Utworu, w tym łączenia z innymi utworami lub materiałami,
- oznaczania Utworu samodzielnie lub w połączeniu z innymi utworami oraz materiałami, w tym wskazywania, że całość praw przysługuje na rzecz Organizatora lub z pominięciem autorstwa Uczestnika.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Regulamin wraz z załącznikami są jedynymi dokumentami określającym zasady udziału w Projekcie, co oznacza, że wszelkie informacje stanowiące materiały reklamowo-promocyjne mają charakter wyłącznie informacyjny.
- Udział w Projekcie oznacza akceptację zasad udziału w Projekcie zawartych w Regulaminie.
- Na wniosek Organizatora Uczestnicy zobowiązani jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni, udzielić wszelkich dodatkowych informacji, które są konieczne do oceny prawidłowości wykonywania Projektu.
- Przedstawiciel wyraża zgodę na opublikowanie nazwy Placówki oraz miejscowości na stronach internetowych organizatora, w publikacjach wydawniczych Organizatora oraz w innych środkach masowego przekazu, na potrzeby związane z realizacją Projektu.
- Organizator nie ponosi kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie, poza kosztami wyszczególnionymi w uzgodnionym kosztorysie będącym załącznikiem do umowy w ramach konkursu grantowego.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za materiały, które nie dotarły do niego z przyczyn od niego niezależnych.
- Podanie nieprawdziwych lub niekompletnych danych (zgodnie z polami do wypełnienia znajdującymi się w formularzu) będzie stanowić przyczynę wykluczenia Placówki z projektu.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych lub danych osoby trzeciej przez Przedstawiciela.
- Organizatorowi służy prawo jednostronnego i natychmiastowego wykluczenia uczestników (Placówek) w przypadku niestosowania się do postanowień niniejszego Regulaminu jak i decyzji Organizatora podjętych na podstawie Regulaminu. Zespoły, które naruszą Regulamin, jak również obowiązujące w Polsce przepisy prawa powszechnego oraz ogólnie przyjęte normy społeczne i obyczajowe, zostaną wykluczone z konkursu. Jest to równoznaczne z rozwiązaniem umowy grantowej w rozumieniu punktu V. Regulaminu.
- Projekt pozbawiony jest jakichkolwiek elementów losowości i przypadkowości w uzyskaniu prawa do nabycia grantu , w szczególności Projekt nie jest grą losową, loterią fantową, zakładem wzajemnym, loterią promocyjną, grą której wynik zależy od przypadku, ani żadną inną przewidzianą w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tj.. Dz.U. z 2025 r., poz. 595 ze zm.).
- Organizator ma prawo do zmiany postanowień Regulaminu oraz zmiany okresu Projektu w dowolnym momencie, o ile nie wpłynie to na pogorszenie warunków uczestnictwa w Projekcie dotychczasowych uczestników (nienaruszalność praw nabytych na podstawie dotychczasowego brzmienia Regulaminu). Zmiany zostaną ogłoszone na stronie Projektu.
- Organizator nie odpowiada za jakąkolwiek szkodę majątkową lub niemajątkową poniesioną przez uczestników w wyniku ich udziału w Projekcie lub w wyniku przyznania lub nieprzyznania im grantu.
- Dane osobowe uczestników są przetwarzane zgodnie z Klauzulą informacyjną dotyczącą ochrony danych osobowych, która określa rodzaj danych oraz zakres ich przetwarzania (Załącznik nr 3 do Regulaminu).
- Niniejsze brzmienie Regulaminu wchodzi w życie w dniu 15 października 2025 roku.
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 1 – Wzór zgody rodzicielskiej na wykorzystanie wizerunku
Załącznik nr 2 – Wzór zgody osoby pełnoletniej na wykorzystanie wizerunku
Załącznik nr 3 – Klauzula informacyjna o ochronie danych osobowych
Aktualizacja: 20.10.2025
